UDGAVE 1

Dagtur til Norreborg på Hven søndag den 11/6

Søndag morgen 11/6 klokken 8 satte jeg mig op på cyklen og hjulede hen til havnen på Tursejlernes terrasse. Der mødte jeg syv andre sejlere, der ville med på tur til Norreborg. Nogle havde selv båd, og andre sejlede med. En lun vind fra syd blæste os over vandet på 100 minutter. Det gav mere end 20 min. styretid til hver sejler, og så var der jo også lige det med at hive i tovene og dreje på spillene.

Der var god plads i havnen da vi ankom. En dagsbillet koster 70 SEK. Vi gik tur til Bäckviken, mens vi så på edderfugle med småfugle, fasaner, cykler og lamaer. Tilbage igen spiste vi frokost, og så var der badning og kaffe. Den samme vind blæste os hjem igen, og da jeg stod af cyklen var klokken blevet 18.

Pinsetur 2017

Pinseturen gik i år til Kastrup Lystbådehavn hvor vi havde lånt Kastrup Sejlklubs klubhus. Allerede fredag sent på eftermiddagen var mange både ankommet. Til skippermødet lørdag eftermiddag var der mødt 8 både.

Kl 1800 var grillen klar og der kom gang i tilberedningen af aftenens mangeartede grillretter. Der var 17 medlemmer til spisning og det blev en meget hyggelig aften af forskellig varighed for de enkelte.

Søndag var det regnvejr fra morgenstunden, så der blev ikke lejlighed til de store aktivitets udfoldelser. Men kl 1400 var der dækket til pinsefrokosten med en masse forskellige specialiteter fra de forskellige både. Meget lækker mad. Vi blev lidt flere til frokosten da der stødte yderligere 4 medlemmer til i bil, så vi nåede op på 21. Sidst på eftermiddagen blev der tid til en slapper inden der igen kl 2000 var mulighed for at spise rester og hygge sig i klubhuset. Inden køjetid blev huset gjort rent.

Mandag morgen blev der sagt farvel med en morgenbitter og turen gik tilbage til Nivå.  En vellykket pinsetur og stor tak til Lars Tuxen som stod for arrangementet og det praktiske og til de deltagende medlemmer.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sommertur 2018 – Mulighed for at strikke en trøje

Aftenerne er lune og man sidder på stranden. Der er stadig gløder i grillen, mens man ser solen gå ned over det blikstille hav….

Det er lige sådan man forestiller sig en sommerferie på båden, men ikke altid går det sådan. Denne sommer gav helt andre muligheder, fx kunne man bruge de kølige, våde aftener på at strikke en trøje. Kan ikke huske hvornår jeg ikke sidst har været i gang med et strikketøj, og denne sommer er da heller ingen undtagelse. Bevæbnet med rundpind nr. 3, 5 strømpepinde og 10 nøgler garn, er det bare at gå i gang.

Når man så går i gang har man travlt – det kan jo være at sommeren kommer i morgen, så man kan lige bruge lidt hjælp. Kan du ikke lige læse hvad jeg nu skal efter sidste pind i A5? Ok – det kan være svært at tyde opskrifter:

1 km r, A.6 (=15m)3 gange i bredden, 8 gl, A.7(=7m) 3 gange,8gl, afslut med km. OBS de glatstrikkede m i siderne strikkes r fra vrangen, når der strikkes r fra vrangen i A.6A.8.

Således tilbragte jeg mange aftener i bagbords side, med varmeblæseren kørende. Ind imellem blev man forkælet med en kop kaffe eller der blev læst op fra avisen.

Der er masser af opskrifter man kan downloade fra nettet. Denne opskrift har jeg fundet på min yndlings side www. Garnstudio.com og den har Drops-nummer 161-30.  Det store spørgsmål er altid garnet, og på Garnstudio findes da også lister med links over, hvem der sælger DROPSgarner -med gode rabatter – så gider man ikke lede efter en garnbutik, kan man finde masser af netbutikker – med levering til døren eller 7/11.

Håber I har haft en dejlig sommer,  Anita.

Shantala - tips og tricks

Shantala er en gammel Ballad på 29 fod og Werner er en gammel gut på 1,66 cm. Når kroppen er fra 1943 og båden er fra 1973, er der jo et naturligt slid på begge dele, og jeg vil i dette lille indlæg fortælle om et par ting, der har gjort tingene lidt lettere for mig og som gør, at jeg ser frem til at sejle nogle år endnu.

Jeg sejler meget alene i båden, og derfor er det vigtigt for mig at kunne klare de fleste ting  på en sikker måde nede fra cockpittet således at sejlsætning, selve sejladsen, rebning af sejl og ikke mindst anløb af fremmede havne foregår på en kontrolleret og ordentlig måde.

 Den første hjælper jeg vil nævne er ”Shantalas muskel” et flytbart batterispilhåndtag, der kan benyttes på alle bådens spil til at hejse storsejlet op på masten, til at trimme forsejlets skøder, til at hale forsejlet ind med indhalerlinen, til at totte ankerlinen og hale ankeret op med skødespillene.   Alt sammen uden at bruge sine armkræfter.

Håndtaget er en ” WinchRite, Cordless Winch Handle”. I den ene ende er det forsynet med et betjeningshåndtag og i modsatte ende med en adapter, der passer til spillets 6- eller 8 kantede hul. Mit håndtag sidder på det valgte spil svarende til den sejlede halse under hele sejladsen. Den oplades med 12 V  eller landstrøm, og ifølge forhandleren er der strøm nok på én opladning til et døgn på kryds. Det har jeg dog ikke haft erfaring med, men er aldrig løbet tør for strøm. Se billeder eller spørg for en demonstration

 Den næste hjælper er ”Fredes Snor”, en line der går fra toppen af storsejlet, gennem et hjul ved mastefoden til cockpittet, således at jeg, uden at gå på dækket, kan hive storsejlet helt ned til bommen inden jeg skal ind i en havn. Linen hjælper også meget ved rebning under sejladsen, så det foregår på en kontrolleret måde. Rebning til søs er jo ofte lidt af en forsinket handling, men der er meget mere styr på det med denne line, når man kun har 2 hænder.

Og så til historien om navnet på dette hjælper: Under et havneophold ved en tursejlads beklagede ”min kvindelige gast” sig til Frede Wagner over, at jeg stadig skulle på dæk når sejlet skulle ned, selv om der lige var monteret Lazy Jacks og Zip-bompresenning, og så foreslog Frede denne nedhalerline til storsejlet, som derefter hedder ”Fredes Snor”

 Når jeg tager alene på længere ture sætter jeg ”Alenesejlerflaget” under salingen i BB side, hvilket fortæller andre sejlere, at jeg er alene ombord. Det er talstander 1 (det Japanske flag) og det får ofte andre sejlere til mere villigt at tilbyde hjælp ved havneanløb.  Ved en overbordulykke vil det også i uheldets stund betyde, at et evt. eftersøgningshold kun leder efter én person. Mht. til hjælp i havne er denne standers betydning desværre stadig ukendt for mange danske sejlere, mens specielt tyske og hollandske sejlere farer næsten hele havnen rundt for at tage imod en. Et lille kuriosum er, at jeg i starten satte denne stander i SB side, hvilket medførte mange kommentarer om at der er langt til Japan og at det er den anden vej osv.

Werner Larsen, medlemsnummer 261.